EEGE models

MODELBOUW KOOPVAARDIJ VAARTUIGEN IN PLASTIC

 

ETV Waker
Bergingsvaartuig Waker
In 1977 als Smit Houston in de vaart gekomen, in 1990 gekocht door Greenpeace en Solo genoemd. In 1995 gekocht door Smitwijs en als Waker in de vaart gebracht. De Waker wordt gecharterd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In 2007 is het schip ondergebracht bij Svitzer Salvage. De taak van de Waker is het voorkomen van calamiteiten. De Waker wordt uit voorzorg ingezet vanaf windkracht 5 bft.

Brand Explosie aan boord Kustwacht schip Waker

Om 18:13, 07 september 2009 meldt Kustwachtcentrum den Helder Brand-Explosie aan boord van de Waker van de Nederlandse Kustwacht. De Waker lag toen vijf kilometer noordwest van Vlieland voor anker. Het Kustwachtcentrum in Den Helder riep de KNRM-reddingboten van Texel, Vlieland en Terschelling, een aantal bergingsvaartuigen van een particulier bergingsbedrijf Noordgat, de brandweer van Terschelling en Hr.Ms. Mercuur van de Koninklijke Marine op. De brand is boven Vlieland op 53.21.14 N

Verslag van de KNRM Terschelling.

Brand aan boord kustwachtvaartuig Waker.
Terschelling maandag 7 september 2009

Gisteravond rond 18.00 uur brak een felle brand uit in de machinekamer van kustwachtvaartuig de "Waker", op dat moment varend op de Noordzee ten noorden van Terschelling. De museumsleepboot "Holland" voer op dat moment in de nabijheid van de "Waker" en meldde aan verkeerscentrale Brandaris dat de "Waker" wel erg veel rook verspreidde. Spoedig werd duidelijk dat er brand aan boord was. De accommodatie was gevuld met rook en de twaalfkoppige bemanning stond aan dek. De "Holland" bood assistentie aan, maar de kapitein van de "Waker" wilde eerst meer duidelijkheid over de omvang van de brand.
Rond 18.15 uur werden de reddingboten van Terschelling en Vlieland gealarmeerd. De "Graaf van Byland", de "Frans Hogewind", de "Arie Visser", de "Huibert Dijkstra", de "Gul" en de "Tonijn" zetten koers naar de "Waker". Reeds van grote afstand was de rookpluim boven de "Waker" te zien. Op het gegeven alarm vertrokken vanaf Terschelling eveneens de bergingsvaartuigen "Hurricane" en "Tempest". De "Hurricane" en de "Graaf van Byland" bereikten als eerste hulpverleningsvaartuigen de "Waker". Inmiddels was de rookontwikkeling door de brand op de "Waker" afgenomen, maar door de toenemende hitte werd verondersteld dat er nog brand woedde in de machinekamer aan de bakboordszijde van het schip. Drie opvarenden hadden rook ingeademd en werden door de "Hurricane" aan boord van de "Holland" gebracht. Onder de passagiers van de "Holland" bevonden zich twee artsen die constateerden dat verdere medische behandeling voor de drie bemanningsleden niet nodig was. Even later werden nog zeven bemanningsleden van de "Waker" gehaald door de "Graaf van Byland" en eveneens op de "Holland" afgezet. De "Arie Visser" en de "Frans Hogewind" arriveerden bijna gelijktijdig bij de "Waker" en werden ingezet om met behulp van hun brandbluspompen de romp van de "Waker" te koelen. Aan boord van de "Waker" bevonden zich op dat moment de kapitein en een stuurman en enkele mensen van het bergingsbedrijf. Een opstapper van de "Arie Visser", die vroeger op hetzelfde schip had gewerkt, werd overgezet op de "Waker" om te helpen de brand onder controle te krijgen.
Hr. Ms. "Mercuur" van de Koninklijke Marine werd verzocht om als OSC (On Scene Coordinator) te fungeren. Een opstapper van station paal 8 werd aan boord van de "Mercuur" gezet om hierbij te assisteren.
De reddingboten werden ingezet voor het vervoer van mensen en materialen van en naar de "Waker". Zo werden ook bemanningsleden met brandweeruitrusting van de "Mercuur" aan boord van de "Waker" gebracht. Men achtte het echter nog steeds te gevaarlijk om naar binnen te gaan, dus was van buiten af koelen de enige optie. Ook de door betonningsvaartuig "Terschelling" ingevaren brandweerlieden mochten van de bergingsinspecteur niet in actie komen. Men wachtte de komst van drie experts af om een veilige inzet te kunnen garanderen. De "Terschelling" zette zijn waterkanon in voor het koelen van de scheepshuid. Rond middernacht werden door de "Beursplein 5" drie gespecialiseerde brandweerlieden aan boord van de "Waker" gebracht. Deze stelden een inwendig onderzoek in, waaruit bleek dat er geen sprake meer was van brand. Na een tweede rondgang door deze experts werd duidelijk dat er geen gevaar meer was. Rond 01.30 uur werd de "Arie Visser" bedankt en keerde terug naar station. De "Graaf van Bylland" en de "Frans Hogewind" bleven stand-by evenals de "Barend Biesheuvel", die het commando had overgenomen van de "Mercuur". De "Waker" zal later door twee sleepboten naar Den Helder gesleept worden voor verder onderzoek.

29-10-2009: De Waker gaat naar de Sloop

Het kustwachtvaartuig dat in september werd getroffen door brand, gaat naar de schroothoop. 'Het is het einde van een tijdperk', zegt een woordvoerder van Svitzer Berging, de uiteindelijke eigenaar van het schip.

Bron: Flickr

 

ETV Waker ETV Waker